Nauli Kriya



Den senaste yogatrenden på sociala medier är övningen Nauli Kriya, eller ”Alien yoga” som den har kommit att kallas till följd av hur magen ser ut när den utförs. Övningen kommer från bland annat Hathayogan och går ut på att i en vågliknande rörelse flytta magmusklerna sida till sida. Nauli Kriya kräver både styrka och kontroll, men med kvalificerad hjälp och träning kan man bemästra denna övning snabbare än vad man tror.

Grundpelarna i Nauli Kriya är Uddiyana bandha (maglåset) och pranayamans kontroll över in- och utandning. Till en början ligger fokus på att behärska uddiyana bandha, vilket innebär att du snabbt andas ut all luft i lungorna för att sedan, utan att andas in igen, drar naveln bakåt mot ryggraden och därefter uppåt och inåt revbenen. När du har behärskat uddiyana bandha är nästa steg att lära sig att isolera och spänna vänstra sidan (vama nauli), högra sidan (daksina nauli) och till sist båda sidorna (madhyana nauli) av de raka magmusklerna. Ta det försiktigt och börja med att växelvis endast isolera och spänna vänster och höger sida innan du gradvis utökar övningen och till sist börjar utöva den vågliknande rörelsen.

Om övningen utförs korrekt bidrar den till att de inre organen masseras och att till exempel matsmältningen förbättras. Även humöret sägs påverkas positivt.

För att undvika risken att bli illamående bör övningen utföras på tom mage.

Har du mage nog att testa det här?


Bildkälla: simyoga.com.br