DEN NY-PSYKEDELISKA VÅGEN: ENTEOGENERNAS ÅTERKOMST

Uppdaterad: 19 sep 2019

Ben Stiller och Naomi Watts på ayahuasca-ceremoni i en romantisk komedi.


CBD-olja under var och varannan tunga.


Forskning om LSD och psilocybin (“magiska svampar”) återupptas på bred front efter att ha legat i ide sedan 70-talets “krig mot drogerna”.


Bedövningsmedlet Ketamin, vars lustgasliknande ruseffekter poetiskt beskrivs i Jens Lapidus roman "Top dogg", ingår i ett forskningsprojekt om depression på Karolinska.


Paradoxen: det som under ett par årtionden har brännmärkts som knark används nu som inslag bl a i behandling av just missbruk.


Sverige ligger som så ofta långt efter. Men även här börjar det röra på sig. Vi har börjat prata om mediciner istället för knark, vi stoppar inte LSD, svamp och weed i samma fack som heroin, kokain och amfetamin.


Nu betraktas det inte längre som för flummigt att forska om hur MDMA kan vara en medicin mot posttraumatisk stress eller i behandling av cancer


Ja, forskare kan också gå över disciplin-gränsen och hävda att "träden pratar”; har ett sorts kollektivt medvetande. Detta sedan bestsellern "Trädens hemliga liv" har presenterat evidens i frågan. Insikter med inte minst klimatkonnotationer som, hävdar många i den nya psykedeliska vågen, mycket väl kan väckas till liv t ex av psilocybin.

När ställa-vedertagna-sanningar-på-huvudet-historikern och författaren Graham Hancock går upp på scen 2013 för att göra sitt TEDTalk med rubriken “The war on consciousness”  är det möjligt att han vet att det kommer att bli kontroverser om det han kommer att presentera. Han har i vilket fall ett vibrato på rösten som antyder en viss nervositet. Eller också är det bara utmaningen i en max 20 minuters presentation. Annars får han timmar för sina föredrag t ex om pyramiderna. Och - Hancocks TEDTalk tas omedelbart bort från tablån. Det här är bara sex år sedan, ändå var det delvis en annan tid. Att, som Hancock, prata om att han slutat röka marijuana efter att ha varit konstant hög i 22 år och istället har fått en ny riktning och livsglädje genom ayahuasca - det var inte mainstream. Och inte politiskt korrekt på TED.

Men först - vad är enteogener?  “Traditionella naturmediciner med hallucinogena egenskaper som används i ett psykoterapeutiskt, schamanistiskt och/eller andligt sammanhang. Enteogener är komplement till olika metoder för transcendens, bland annat meditation, terapi och yoga". Nu börjar det forskas, igen, kring dessa mediciner, av vilka svampar med det verksamma ämnet psilocybin är en. Jag ska inte dra hela historiken här kring hur och varför forskningen om psykedelika lades ner i skarven mellan 60- och 70-tal. Men det var president Richard Milhous Nixon som satte igång “the war on drugs” och i Sverige representerade den inflytelserika överläkaren i psykiatri Nils Bejerot med politikernas öra den svenska motsvarigheten: alla mediciner och droger dras över en kam; innehav och bruk straffas hårt.  Det är en fascinerande resa att följa den fria forskningens tur och retur, från fri till återvändsgränd och tillbaka igen. Och som vanligt när det gäller paradigmskiften, eller för den delen också revolutioner, så handlar det om människor, som kommer till insikt, som möts - och som driver. Den resan finns alldeles utmärkt och med en personlig touch sammanfattad av Michael Pollan i “How to change your mind - The new science of psychedelics”. Där finns också mycket om när och hur de olika substanserna "uppfanns"; MDMA (1912), LSD (1938). Men det handlar inte bara om syntetiserade substanser. Ämnet LSD-25 återfinns i Blomman för dagen. 


Albert Hoffman, som först syntetiserade LSD 1938.

Peyote och svamp? Herba de Maria (profetsalvia)? Använda i tusentals år, för smärtlindring, för ceremonier, för riter som ibland kan jämföras med frikyrkors tungomålstalande, ibland dans till de allestädes närvarande djungeltrummorna (för vad är techno annat än en variant på den musikaliska bygemenskapen kring rytmerna?).  I Sverige är det förbjudet att inta sådant som urbefolkningen i andra länder använder på ett ansvarsfullt sätt - som medicin. Och hur var det med samerna i Sibirien? Stämmer det att de dricker urin från ren för att där finns verksamma beståndsdelar från den flugsvamp som djuren ätit? Jag kommer ihåg nyliberalerna i Frihetsfronten på 90-talet, Christian Gergils et consortes. De ville se en legalisering av ecstasy och andra droger samt ha bort alla restriktiva alkohollagar. Så långt vill jag inte gå.  Men jag anser att vuxna människor, när pannloben vuxit ihop, ska få ta ansvar för sin egen väg, med eller utan ceremonier där naturmediciner används. Profetsalvia? Be my guest. Svamp? Det växer i skogen. CBD? Ja, även om den innehåller 3% THC. LSD-terapi? Under sakkunnig ledning, varför inte? Det finns två poddar som är obligatoriska:  Tim Ferriss samtal med LSD- och holotropiveteranen Stanislav Grof, 89 år. (Lyssna här). “Psykedelika istället för psykofarmaka” (Lyssna här) Intressant att nämna är att psykologen Filip Bromberg i Yogapodden ("Psykedelika istället för...") tidigt gjorde klart att samtalet INTE fick vara privat, d v s inte handla om hans egna erfarenheter av psykedelika. Det kanske hade varit annorlunda idag, snart två år senare? 

Psykologen Filip Bromberg som medverkar i Yogapodden "Psykedelika istället för psykofarmaka?"

Än jag då? Jo, jag har med gott resultat använt psykedelika i terapeutiska sammanhang, även som komplement till samtalsterapi. Det finns också “psykedeliska” terapimetoder som utförs helt utan substanser. Ett sådant exempel, och mycket kraftfullt, är holotropi, en andningsmetod som utvecklades av tidigare nämnde Stanislav Grof och hans hustru Christina när de 1976 inte längre tilläts forska på LSD. Ett annat exempel är Free Flow - ett sätt att mötas kring dans som har fem regler: 1. drogfri 2. ta inga bilder 3. inga skor 4. prata inte på dansgolvet och 5. respekt för dom andra. Dansen blir här en frigörande ritual med ett enda mål: att släppa loss. Och tro mig, det går att dansa nykter! För att hårddra det samtida läget handlar det om tre spår: 1. Möjligheterna att använda LSD, psilocybin/svamp och MDMA i behandling av depressioner, alkoholism, posttraumatisk stress m m. De kan i bästa fall erbjuda en motorväg till tillfrisknande, ett snabbare genombrott, och ersätta åratal av terapi. Forskning pågår - även, hör och häpna, i Sverige. 2. Det enteogena spåret - eller låt oss säga det andliga spåret. Hit hör den effekt som flera enteogener kan ge; av samhörighet med naturen, en känsla av att det finns så ofantligt mycket mer att upptäcka som inte ryms inom våra av vardagslunk inhägnade synfält. 3. Det nya är att de två spåren ibland tillåts sammanfalla; forskare tillåts vara litet flummiga i en positiv tolkning av ordet. Ja, det finns upplevelser som inte kan förklaras på ett Excel-ark. Ja, vi förstår att naturfolk över hela världen har använt växter för att komma till en annan medvetandenivå och vi ser kopplingen till deras relation med naturen. Ja, vi förstår att detta kan vara kraftfulla mediciner.  Stanislav Grof, som forskat om detta i hela sitt vuxna liv,  lyfter fram de extraordinära (andliga, mystiska) upplevelser som människor kan ha när de använder psykedelika. Också journalisten Pollan återvänder i boken ständigt till djupet. Det är inte bara forskning om kalla fakta. De mystiska upplevelserna under en LSD-terapi tillåts vara väsentliga och tillmäts ett värde. Och det handlar inte (bara) om hallucinatoriska fyrverkerier. Bra! När svenska Nätverket för psykedelisk vetenskap anordnar möten är det ofta forskare med “suit & tie” som pratar, och visst kan det vara spännande att höra om hur mikro-dosering av LSD kan verka effektivt mot depression. Men här verkar inte spår 2 och 3 vara lika närvarande. Det kan bli tråkigt för dem som vill vädra sina enteogena upplevelser. Som yogalärare ser vi den andliga dimensionen varje dag, utan att behöva rabbla böner på andra språk eller för den delen Fader Vår. Hur hanterar vi den dimensionen? Andlighet är ett element i många yogalektioner, men det är en resa som eleven själv väljer. Det är inte andlighet som påklistrad pose. Det är eleven själv som knackar på dörren. Vi mediterar, eleven väljer själv vilken, om någon, bön hen vill använda. Det händer extraordinära saker i yogaklassen. Elever kan, efter den avslutande meditationen, känna en lätthet, att något nytt öppnar sig som hen inte har varit med om förut. När vi yogar och mediterar kommer vi i bästa fall i djup kontakt med vår egen kropp, våra hormoner och chakran, också med det som skulle kunna definieras som vårt jag; vår inre röst. Yogan kan å ena sidan göra oss mer konkurrenskraftiga. Från yogasalen tar vi med oss en styrka och ett lugn som gör att vi bättre hanterar stress så att vi blir mer lönsamma, för vår arbetsgivare och för samhället. Å andra sidan kan vi få insikter som gör att vi ifrågasätter det liv vi lever. Ska vi ägna huvuddelen av vår vakna tid åt lönearbete? Många vantrivs, andra trivs så mycket, får en sån kick av sitt arbete, att de inte sätter några gränser och går in i väggen. Vi har ett samhälle med två motpoler. Om vi talar böcker skulle den ena polen vara boken “Economics” av Lipsey/Steiner, läroboken som jag hade i nationalekonomi för 40 år sedan som berättade om hur den kapitalistiska ekonomin fungerar. Nej, slog den fast, vi kan inte ha både låg inflation och låg arbetslöshet (jo, det kunde Sverige under några årtionden eftersom vi exporterade till ett Europa i ruiner och hade fred på arbetsmarknaden - men vi var undantaget). Även om vi anser att en marknadsekonomisk demokrati är den enda möjliga grunden för vårt samhälle, så måste det finnas alternativ. Det ska inte behöva bygga på slaveri, inte på ett bräde tvinga in människor i ett allomfattande arbetsliv för att de ska kunna betala räntor och amorteringar på sin bostad. Ett arbetsliv som alltför ofta slutar i utbrändhet.  Yogan, och vissa mediciner, kan vara en subversiv kraft när de visar ett annat sätt att leva, en annan attityd till livet. Och kolla på Wikipedia - yogan hamnar faktiskt bland enteogenerna, tillsammans med ayahuasca och andra naturmediciner. Är det för att den ursprungliga yogan handlade väldigt litet om rörelse och istället mycket mer om meditation, utrensning och filosofi? Är det för att yogan kan ge frisättning av kroppsegna hormoner och ämnen, som cannabinoider, opioider, DMT, serotonin, dopamin, oxytocin…? I podden “Psychedelic yoga”  berättar WOOM Studios i New York om hur de kombinerar mediciner med yoga. Ännu långt ifrån lagligt i alla aspekter, men ett spännande pilotprojekt och mer seriöst kanske än “high yoga” i Amsterdam där deltagarna röker gräs före passen. Yogan är och ger något annat än vanlig träning, än Les Mills och Grit och jympa. Dyk i. Hur långt och djupt du vill simma avgör du förstås själv.

Google finns! Men helt kort: MDMA - kristaller som under intaget ger lycka och glädje. Påverkar kroppens serotonin-utsöndring. Ska därför inte tas för ofta och aldrig utan dryck.  Ecstasy - se ovan fast i tablettform. Bränsle för rave. Blandas ofta ut med annat.  Ayahuasca - en brygd som tillreds av lianer i Sydamerika. Utsöndrar DMT, en kraftigt psykoaktiv enteogen

LSD - semisyntetiskt psykoaktivt, hallucinogent preparat Psilocybin - den verksamma beståndsdelen i “magiska svampar” Ketamin - bedövningsmedel som har visat goda resultat i behandling av depression. En nässprej kommer till Sverige i höst. (SvD 11 juni)


Missa inte när vi släpper nytt - prenumerera på våra artiklar!